איך נכון לכתוב אחסון או אכסון? התשובה בכתבה

מחירים ללא תחרות! תנסו אותנו ותגלו!

איך נכון לומר? אחסון או אכסון? בשפה העברית יש לא מעט מילים בעלות דמיון פונטי אבל במקביל גם בעלות משמעות שונה לחלוטין. המילה אחסון מול המילה אכסון היא דוגמא נהדרת לכך והשאלה היא איך נכון לכתוב את המילה הזאת. ובכן, התשובה היא ששתי המילים הן נכונות ולכל אחת מהן יש משמעות, רק שהמשמעות היא שונה לגמרי וחשוב להבדיל בין מקרים שונים בהם יש להשתמש בכל אחת מן המילים, אחסון או אכסון.

אכסון – אירוח אנשים

משמעותה של המילה אכסון היא אירוח של אנשים. כך למשל, אפשר לומר שמטרתו של בית מלון היא לאכסן אנשים, לארח אותם ולספק להם מקום לינה ללילה. מהמילה הזאת נגזרת גם המילה אכסניה, ובאנגלית Hostel. השימוש במילה אכסניה הוא בעיקר עבור בתי אירוח ברמת אירוח נמוכה מאוד, שבהם מודגש התפקיד הפונקציונלי של בית האירוח, קרי לאכסן אנשים ולספק להם מקום לינה. אין צורך בצוות הווי ובידור, אין צורך בארוחות שחיתות כיד המלך ואין צורך בעיצוב מפואר עם חיפוי שיש ומפלי מים זורמים מן הקירות. האורחים מגיעים למקום כדי להתאכסן בו בלבד ולא זקוקים לכל שירות נוסף. המילה אכסון ניתנת לשימוש גם בסיטואציות אחרות, כמו למשל אדם שמאכסן את חברו בביתו, ואין היא שמורה רק לתעשיית התיירות והאירוח. לסיכום, המילה אכסון מתייחסת לאירוח של אנשים.

עובד מחסן מסתכל על מדפים תעשייתים

אחסון – שמירת חפצים

משמעותה של המילה אחסון היא שמירה של חפצים בתוך מרחב מסוים. עבור כל חפץ שהוא, אפשר לומר שאנחנו יכולים להשתמש בו – את התמונה לתלות, בטלוויזיה לצפות, ברמקולים להאזין למוסיקה ובעזרת הסכו"ם לאכול. עבור כל חפץ שהוא אפשר לומר גם שאנחנו יכולים פשוט לאחסן אותו, לשמור אותו, בדרך כלל במטרה לעשות בו שימוש מתישהו בעתיד. כך למשל, צבעתם את הבית ונשאר לכם חצי פח צבע. את פח הצבע הזה תוכלו לאחסן במחסן הבית, ואת זה ניתן לומר למעשה על כל חפץ שהוא, שבו יש לכם כוונה לעשות שימוש מתישהו בעתיד. בדרך כלל, המילה אחסון לא מתייחסת אך ורק לכך שאנחנו שומרים על החפץ בסביבה שלנו, אלא שאנו גם שומרים עליו ומאחסנים אותו במרחב ייעודי. כך למשל, השארת פח הצבע בגינה, חשוף לשמש ולגשם היא לא בדיוק פעולה שניתן להגדיר אותה אחסון, לעומת אחסנתו במחסן הבית או החצר.

אחסון או אכסון – לא מקרה יחיד

כפי שאמרנו קודם לכן, אחסון או אכסון היא לא הדילמה היחידה שמייצרת עבורנו השפה העברית וישנם המון צמדי מילים בעלות דמיון פונטי אך גם בעלות הבדל במשמעותן. יחד עם זאת, ישנן מילים שניתן לכתוב אותן בשתי צורות שונות, על אף שהמשמעות היא אותה משמעות. כך למשל, תפיסה ותפישה – תפיסת עולם, תפיסת כדור וכן הלאה. גם טקס וטכס הוא מקרה דומה ובכל המקרים הללו, לרוב ניתן לעשות שימוש בשתי התצורות, אלא אם הוחלט על ידי האקדמיה ללשון העברית על תצורה מועדפת או על תצורה יחידה מבין השתיים.
המקרה של אחסון או אחסון הוא מקרה שונה שבו שתי המילים הן נכונות ולשתיהן יש משמעות כל אחת משל עצמה. המשימה שלנו היא רק לדעת באיזו מילה עלינו להשתמש בכדי להביע את המשמעות שאנו מעוניינים בה. אז אם אתם רוצים לדבר על אירוח של אנשים, אמרו אכסון. אם אתם רוצים לדבר על שמירה של חפצים, אמרו אחסון, וזה עונה לכם על הדילמה רבת השנים סביב השאלה איך אומרים? אחסון או אכסון?

מבחר מדפי מתכת

אז מה היה לנו בכתבה:

constructor
עצות להצלחת פרויקט תמא 38

תכנית המתאר הארצית תמ"א 38/1, שנכנסה לתוקפה בשנת 2005, נועדה לספק הגנה לדיירים באמצעות חיזוק מבנים ישנים שאינם עומדים בתקן רעידות האדמה. התוכנית מעניקה תמריצים כלכליים לדיירים וליזמים על מנת לקדם פרויקטים של שיפוץ וחידוש מבנים שנבנו לפני כניסתו לתוקף של תקן 413 בשנת 1980.

תריס אלומיניום
מקסום השטח-פתרונות אחסון חלונות אלומיניום חדשניים

כשמדובר במקסום מקום בבית או במשרד, שימוש בפתרונות אחסון לחלונות אלומיניום יכול להיות מחליף משחק. אפשרויות האחסון החדשניות הללו מנצלות את המרחב שסביב חלונות שאליו מתעלמים לעתים קרובות כדי לספק פתרונות אחסון פונקציונליים ומסוגננים.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!